В основі методу Монтессорі лежить спостереження за дитиною і природні закони розвитку ії психіки. Досвідом своєї роботи Марія Монтессорі довела, що кожна дитина має свій природний внутрішній потенціал, який може розвиватися у взаємодії з розвивальним середовищем і при наявності волі. У середовищі Монтессорі дитина знаходиться в активному стані. Дитина може самостійно вибирати навчальний матеріал, який відповідає потребам ії розвитку, може вільно переміщатися по приміщенню, вибирати гру, якою хоче займатися. Вона за бажанням повторює вправи з матеріалом і придумує нові способи поводження з ним. При цьому матеріал дає не просто намагання маніпулювати, а є метою і засобом навчального проекту. Наявність матеріалів у освітньому середовищі регулюється сензитивними періодами розвитку групи і кожної дитини окремо.

Сензитивні періоди, відкриті Марією Монтессорі, - це періоди особливої сприйнятливості дитини до тих чи інших способів, видів діяльності, до способів емоційного реагування, поведінки взагалі. Сензитивні періоди сприяють тому, щоб дитина мала принципову можливість набути необхідні їй знання, вміння, способи поведінки. Людині ніколи більше не вдасться так легко опанувати деякими знаннями, так радісно навчитися чогось, як у відповідний сензитивний період. Педагог підтримує інтерес дитини, фіксує свої спостереження і змінює предметне середовище для підтримки інтересу, показує нові можливості матеріалу і розширює освітній простір.

Так освітній простір дозволяє дитині ставати самостійною.

Монтессорі-СЕРЕДОВИЩЕ умовно ділиться на наступні зони:

  • маніпуляціі;
  • навички практичного життя;
  • сенсорика;
  • математика;
  • розвиток мовлення.

Кожній із цих зон відповідає певний набір Монтессорі-матеріалу.

У зоні маніпуляцій багато яскравих і цікавих речей, які привертають увагу дитини, запрошуючи ії  до діяльності. Вона може забивати цвяхи, нанизувати намистини, катати кульки по треку, виконувати безліч різноманітних маніпуляцій, розвиваючи свої рухи і органи чуття.

Для розвитку слуху є музична зона, де можна пограти на тамбурині, металофоні, маракасах тощо.

У зоні мистецтва можна досліджувати якості олівців, фломастерів, фарб і кольорової крейди, а також виготовити різноманітні вироби і проявити свою фантазію.

У зоні навичок практичного життя дитині пропонуються різноманітні види вправ, які відбуваються у повсякденному житті. Дитина хоче пересипати крупу або переливати воду? Хоче підмести підлогу або витерти розлиту воду? Чи впорається вона із застібкою на одязі? Вся ця діяльність приваблива для дитини і знайома з моменту народження.

Працюючи в зоні НПЖ, вона вчиться володіти своїм тілом, граціозно рухатися, виконуючи певний порядок дій, доводячи роботу до кінця, розвиваючи дрібну моторику руки. Малюки із задоволенням наріжуть банан і яблуко, очистять моркву і помиють посуд.

Розвиток сенсорних відчуттів - один з базових принципів системи Монтессорі. Сенсорне виховання розвиває весь спектр відчуттів дитини і є джерелом знань про себе і навколишній світ. Працюючи з сенсорними матеріалами, дитина розвиває свої органи почуттів: зір, слух, нюх, смак, хроматичні, тактильні, стереогностичні відчуття спочатку ізольовано, а потім поєднуючи їх у процесі роботи з більш складним матеріалом.

Сенсорні матеріали Монтессорі автодидактичні. Вони включають самоконтроль помилок, тому дитина незалежна від опіки дорослого, оцінки «правильно-неправильно».

Математичні матеріали знаходяться в тісному взаємозв'язку з сенсорними матеріалами. Цей унікальний матеріал дозволяє отримати знання, що значно перевищують рівень знань державного стандарту для дітей дошкільного віку. Матеріал дозволяє не тільки побачити, а й руками відчути форму і навіть вагу таких абстрактних понять як кілька одиниць, десятків, сотень або тисяч. Усі математичні матеріали об'єднані в наступні групи:

  • введення в світ чисел від 1 до 10;
  • введення в десяткову систему;
  • освоєння послідовного рахунку;
  • освоєння математичних операцій;
  • знайомство з дробом.

У Монтессорі - педагогиці процес навчання не є автоматичною передачею знань дітям. Численні вправи дозволяють дитині щодня самостійно робити дивовижні відкриття.
Дитина приходить до дитячого садка з тим запасом мовного розвитку, який дала ій сім'я. У Монтессорі - групі дитина не обмежується у виборі з ким і скільки вона буде спілкуватися. Педагог демонструє дитині приклад правильного мовлення,  формує вміння слухати і висловлювати свої думки.

Під час індивідуального уроку даються певні поняття, збагачується активний і пасивний словниковий запас дитини. Під час групових занять у колі проводяться різні бесіди, обговорення, діалоги, які сприяють розвитку мовлення. Вони включають у себе також гімнастику артикуляції, розучування віршів, читання і розповідь за картинками.

Між 3 і 5 роками життя дитини настає сензитивний період читання і письма, який виражається в прагненні відобразити за допомогою ручки або олівця букви і цифри. Метод Монтессорі дозволяє при вивченні букв задіяти всі види пам'яті дитини, поєднуючи зорово-м'язове відчуття зі слуховим. Дає можливість писати раніше, ніж читати. Для цього використовують рухливий алфавіт, букви-шершавчики, металеві рамки-вкладки тощо.
Працюючи в Монтессорі-групі, дитина адаптується до життя в колективі.

Перше, що засвоюють діти, - правила життя в групі:

  • поважно ставимося до інших людей;
  • поважно ставимося до чужої роботи;
  • ходимо спокійно;
  • говоримо тихо;
  • все, чим користуємося, кладемо на місце;
  • бережемо матеріали та іграшки.

Розвитку комунікативних якостей сприяє те, що кожен матеріал, що знаходиться в середовищі, представлений в єдиному екземплярі. Це забезпечує набуття унікального соціального досвіду. Дитина може домовитися працювати з тим, хто раніше взяв матеріал, може почекати, поки матеріал звільниться, а може приєднатися до когось іншого, набувши досвіду соціальної взаємодії.
Завдання методу Монтессорі полягає в підготовці дитини до реального життя.